A hiperrealitás a posztmodern filozófia egyik kedvelt fogalma, innen került át a számítástechnikába és információelméletbe. Azt a jelenséget írja le, amikor lehetetlenné válik a valóság és a fantázia, a valóság és a virtualitás megkülönböztetése. Például az egyes márkák, brandek olyan jelekké válnak, amelyek a fogyasztói társadalomban a hiperreális alkotóelemeivé válnak, mivel gyakran fontosabbak, mint maga az előállított termék.
A hiperrealitás a szimuláció fogalmával együttesen használatos. Elméletét Jean Baudrillard filozófus alkotta meg, amely szerint mindig is egy óriási szimulációban élünk, amelyben a valóság már nem elérhető, ezért tulajdonképpen jelentését is elveszíti.
A virtuális valóság fogalmától a hiperrealitást az különbözteti meg, hogy az előzőben megőrzödnek a fizikai valóság és a virtuális világ határai és különbségei, míg az utóbbiban éppen a megkülönböztetés lehetetlenül el.