Már 1285 szócikk közül válogathatsz.

A Netpédia egy bárki által hozzáférhető és szerkeszthető internetes tudástár. Legyél Te is a Netpédiát építő közösség tagja, és járulj hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Addig is, jó olvasgatást kívánunk!


Szócikk neve: joystick
Verzió: 3  
Változtatta: Orshy
Változtatás dátuma: 2009-07-27 09:00:56
A törölt sorok áthúzottan, piros színben láthatóak, a hozzáadott új sorok zöld színűek.

Joystick


Joystick



Joystick (botkormány). Elsősorban [számítógép]es játékoknál alkalmazott beviteli [periféria].


Joystick magyar megfelelője botkormány. Előszeretettel használjuk [számítógép]es játékokban a [kurzor] mozgatására.


 


A Windows egyre nagyobb terjedése tette szükségessé ezen pozicionáló eszközök alkalmazását.


Beviteli [periféria], amelynél egy rögzített alapon helyezkedik el egy mozgatható, függőleges tengelyen forgatható rúd. Már a [Windows] elterjedése előtt is használták, de akkor még nem volt ennyire népszerű. Csak 4 irányú érzékelővel rendelkezett, előre-hátra –jobbra-balra lehetett mozgatni. A botkormány továbbította az általa vezérelt eszköznek a rúd szögét, pontos állását.  


 


Segítségével könnyen és pontosan tudjuk mozgatni a számítógépen megjelenő [kurzor]t.


Később próbáltak bővíteni a 4 érzékelős megoldáson úgy, hogy az egyre nagyobb döntéshez egyre nagyobb erő kellett. Erővisszahatós modellekben (”Force Feedback”), repülő-űrhajó szimulátor játékokban alkalmazták. Az egyre fejlettebb joystickok (lásd lenti kép) élethűbbé teszik a játék szimulátorban való tartózkodást.


 


A botkormány még a [PC]-előtti gépekben vált népszerűvé. Olyan jelbeviteli eszköz, ahol egy rögzített alapon egy forgó rúd helyezkedik el. Akkor még csak 4 irányú érzékelő volt (előre-hátra - balra-jobbra) és egy tűzgomb. Ezekkel a gombokkal irtották az ellenséget. A botkormány továbbította az általa vezérelt eszköznek a rúd szögét, pontos állását.  



Később azon kezdtek változtatni, hogy az egyre erősebb döntéshez egyre nagyobb erő kelljen, és így 2000 után megjelentek az erővisszahatós modellek (”Force Feedback”). Repülő-űrhajó szimulátor játékokban alkalmazták.


0 és 1 [bit]tel [kód]olták a [kapcsoló]k helyzetét. 0 volt felengedett, 1 lenyomott helyzetben.


 


A kapcsolók helyzete [bit]ekkel kódolható (0 a felengedett, 1 a lenyomott helyzetben). Ez nagyon hasznos, ha a billentyű kombinációk is szerepet játszanak.


Főleg játékprogramokban használták, de sok repülőgépnek is egyik irányító eszköze. Toronydaruk, teherautók irányításánál, távműködtetésű kamerák kezelésénél is használjuk. Miniatűr változataik megtalálhatóak egyes [mobiltelefon]okon is.
 


 


Főleg játékprogramok futtásához, [CAD] rendszerekben, [GEOS], [GEM] [operációs rendszerek] alatt futó [program]ok irányításához használjuk.
Sok repülőgép egyik irányító eszköze. Toronydaruk, teherautók irányításánál, távműködtetésű kamerák kezelésénél is használjuk. Miniatűr változataik megtalálhatóak egyes [mobiltelefon]okon is.

 

 


 


 

 

 

 










Médiapédia Patikapédia Ecopédia Jógapédia Vinopédia Webfazék Mammutmail
marketing és média tudástár egyészségügyi enciklopédia gazdasági, pénzügyi tudástár jóga tudástár borászati tudástár receptek online nagy fájlok küldése