Már 1284 szócikk közül válogathatsz.

A Netpédia egy bárki által hozzáférhető és szerkeszthető internetes tudástár. Legyél Te is a Netpédiát építő közösség tagja, és járulj hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Addig is, jó olvasgatást kívánunk!
Hirdetés


 

A mesterséges intelligencia (angolul Artificial Intelligence, azaz AI), a digitális korszak egyik legérdekesebb és legnagyobb technikai, szociológiai és morális kérdéseket felvető problémahalmaza.

Természetesen az első kérdés ezzel kapcsolatban az; mit nevezünk intelligenciának? Ennek definiálása az evolúció tudományáig visszavezethető, mégpedig addig, hogy mikortól nevezzük embernek az embert, melyik emberelődünknél húzzuk meg a határt. Ezekre a kérdésekre jelenleg sincs egységesen elfogadott válasz, így az intelligencia meghatározására sincs.

A műszaki területeken kicsit azért változik az intelligencia megfogalmazása, hiszen az elektronikai szerkezetek összetettsége meg sem közelíti az élő szervezetekét. A számítástechnika fejlődésével hamar elindultak azok a kezdeményezések, amelyek „gondolkodó gép” megalkotását tűzték ki maguk elé. Nagyon hamar felismerték azonban, hogy ez korántsem olyan egyszerű mint ahogy azt korábban hitték. A kutatások ezért egyrészt a problémák matematikai műveletekre történő lebontásával, másrészt ezen problémák minél hatékonyabb megoldásának fejlesztésével foglalkoztak.

Ironikus módon a különböző multimédiás és játékprogramok is segítik az AI fejlesztését. Igen korán, már a ’70-es években elkezdtek sakkprogramokat fejleszteni számítógépre, mivel a sakkfeladványokat viszonylag könnyű matematikai módszerekkel megközelíteni, így a számítási kapacitás rohamos fejlődésével egyre jobb eredményeket értek el a gépek. A fordulat 1996-ban következett be, amikor az IBM által épített Deep Blue szuperkomputer megverte Garri Kaszparov sakkvilágbajnokot. Azóta a meccseket változatos eredménnyel vívják, egy különbséggel, a Deep Blue teljesítményét ma, 2011-ben egy asztali PC is képes felülmúlni… Különböző egyéb játékok is igényelnek AI-t, mint pl. az egyszerű lövöldözős játékok ősatyjában a Doomban még az ellenfelek még csak álltak és vicsorogtak, ill. eszetlenül támadtak, addig a korszerű utódokban már elbújnak, cseleznek és csapatmunkára is képesek, hiszen a vásárlóközönség már nem elégszik meg kevesebbel.

Az AI kutatás persze ennél nagyobb lépésekben folyik, és általánosságban elmondható, hogy nem elsősorban egy komplex, emberi tudattal rendelkező robot létrehozása áll a központban, hanem részfeladatok minél hatékonyabb elvégzésében próbálják meg az emberi közreműködést AI-val kiváltani. Ilyenek a járműipari (vészfékező, intelligens sebességtartó, ütközéselkerülő rendszerek), repülőgépipari (robotpilóták), haditechnikai (harci robotok, célzóberendezések, robotrakéták) és informatikai rendszerek (keresőgépek, általános intelligencia).

Hirdetés







Médiapédia Patikapédia Ecopédia Jógapédia Vinopédia Webfazék Mammutmail
marketing és média tudástár egyészségügyi enciklopédia gazdasági, pénzügyi tudástár jóga tudástár borászati tudástár receptek online nagy fájlok küldése