A tartalom optimalizálás egy adott honlapnak a lehető legjobb pozicionálását segíti elő a keresőprogramokban. Lényegében azt jelenti, hogy a kulcsszavak alapján az oldalon megjelenő szöveges tartalmat úgy alakítják, hogy az adott témára a keresőben minél előbb jelenjen meg a találatok között. Ehhez először el kell dönteni, hogy az adott téma melyik szeletében akar népszerű lenni az adott oldal (néha érdemes a még nem kihasznált, úgynevezett hosszú farokra koncentrálni), majd fel kell térképezni a legnépszerűbb keresőkifejezéseket. Ha ez megvan, akkor az oldal tartalmát ennek megfelelően kell átfogalmazni. A tartalom optimalizálás további lépése lehet a barátságos vagy beszédes URL-ek kialakítása, ami tartalmazza a fontosabb kifejezéseket úgyszintén. A keresők ugyanis jobban indexelik az ilyen honlapokat. Továbbá, a meta leírások (metatag-ek) beillesztése ugyancsak sokat segíthet, mivel a keresőrobotok ezt is figyelik.
A tartalom optimalizálással kapcsolatosan azt is érdemes szem előtt tartani, hogy sokat segít, ha az oldalon van gyakran frissülő tartalom, mert a keresők ezt is szem előtt tartják. Ezért érdemes például céges blogot írni, vagy rendszeresen frissíteni a híreket.
A tartalom optimalizálás az ellenkező végletbe is átcsaphat: az olyan oldal, amelyen csak reklámot találunk, és egymás után pl. a honlapkészítés és keresőmarketing és szinonimáik kifejezéseket, teljesen nyilvánvaló, hogy nem a felhasználók, hanem a keresők számára készült, és készítőinek az azonnali reklámbevételen kívül semmilyen más célja nem volt vele.
A tartalom optimalizálás a kereső optimalizálás egyik fontos lépése.