Joystick
Joystick magyar megfelelője botkormány. Előszeretettel használjuk számítógépes játékokban a kurzor mozgatására.
Beviteli [periféria]?, amelynél egy rögzített alapon helyezkedik el egy mozgatható, függőleges tengelyen forgatható rúd. Már a Windows elterjedése előtt is használták, de akkor még nem volt ennyire népszerű. Csak 4 irányú érzékelővel rendelkezett, előre-hátra –jobbra-balra lehetett mozgatni. A botkormány továbbította az általa vezérelt eszköznek a rúd szögét, pontos állását.
Később próbáltak bővíteni a 4 érzékelős megoldáson úgy, hogy az egyre nagyobb döntéshez egyre nagyobb erő kellett. Erővisszahatós modellekben (”Force Feedback”), repülő-űrhajó szimulátor játékokban alkalmazták. Az egyre fejlettebb joystickok (lásd lenti kép) élethűbbé teszik a játék szimulátorban való tartózkodást.
0 és 1 bittel [kód]?olták a [kapcsoló]?k helyzetét. 0 volt felengedett, 1 lenyomott helyzetben.
Főleg játékprogramokban használták, de sok repülőgépnek is egyik irányító eszköze. Toronydaruk, teherautók irányításánál, távműködtetésű kamerák kezelésénél is használjuk. Miniatűr változataik megtalálhatóak egyes mobiltelefonokon is.