A PageRank egy olyan algoritmus, amely különböző weboldalakra mutató hiperlinkekhez rendel számokat a hiperlink-hálózatban betöltött szerepüknek megfelelően. Az algoritmus feltételezése szerint egy adott honlapon szereplő linkek olyan oldalakra mutatnak, amelyeket a hivatkozó weblap szerkesztői fontosnak tartanak. A PageRank az így megszerezhető pontszámon kívül azt is figyelembe veszi, hogy a hivatkozó oldal mennyire fontos. Ebből a két információból születik meg a végső pontszám. Érdekesség, hogy magát a pontszámot is PageRank-nek nevezték el.
Az algoritmust Larry Page és Sergey Brin, a Google alapítói hozták létre 1998-ban a kaliforniai Stanford Egyetemen, amely a keresőmotor egyik legfontosabb alkotóeleme. A PageRank kifejezés védjegy alatt áll, illetve szabadalom is védi az Egyesült Államokban.
Nagy sikere mellett sok támadás is érte a Google listázási rendszerét, ugyanis a ’90-es évek végén felháborodott cégek bírálták a módszert, miszerint egy matematikai algoritmus dönt honlapjuk fontosságáról.